Strategie: maak er tijd voor!
Veel ondernemers vinden het hebben van een strategie belangrijk, maar geven er te weinig prioriteit aan. Want een bedrijfsstrategie of gewoon ‘strategie’ uitwerken kan best lastig zijn.. De mooiste ondernemingen ontstaan als idee op een kladblaadje en evolueren vervolgens tot succesvolle bedrijven. Maar zelden gebeurt dat spontaan. Wil je ook groeien? Dan zal je aandacht moeten geven aan je strategie. Lees hier een paar voordelen van het op papier zetten.
- Door je ideeën op papier te zetten, dwing je jezelf erover na te denken. Zijn ze op papier nog net zo haalbaar als in je hoofd? Een goede manier om dat inzichtelijk te maken, is om je strategie SMART te schrijven. SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijd.
- De doelstellingen die uit je strategie naar voren komen zijn belangrijke ijkpunten. Heb je bijvoorbeeld een investering nodig of is er genoeg geld beschikbaar, heb je voldoende medewerkers of hoeveel passen er bij jouw groeiambities?
- Ook biedt een uitgeschreven strategie een blauwdruk voor de interne communicatie. Door duidelijk te zijn over je (groei)ambities motiveer je je medewerkers nog meer. Iedereen vindt het prettig werken als duidelijk is waarvoor je het doet. Ook in drukke tijden (en zeker bij groei!) is het belangrijk te blijven communiceren met je medewerkers. Dit zorgt voor zekerheid en een saamhorigheidsgevoel en dat is voor iedereen prettig.
- Een strategie blijft weliswaar in beweging, maar doorgaans richt je je met het schrijven van een strategie op de komende 3-5 jaar. Tussendoor is het belangrijk je strategie blijvend te toetsen. Waarom maak je er niet gewoon een jaarlijks terugkerend moment van?
En weer terug naar vandaag
Nadat je je hebt gezet tot het uitwerken van een strategie voor je onderneming, vraag je je misschien af hoe je de voortgang kan blijven meten. Want de waan van alle dag zorgt al voor genoeg afleiding! Hiervoor is het slim om met Key Performance Indicators (KPI’s) te gaan werken. Want door KPI’s te definiëren overzie je of je de doelstellingen die horen bij je strategie, gaat halen. KPI’s kunnen voor iedere onderneming anders zijn en ook per afdeling/disciplines zijn er varianten. Voorbeelden zijn:
- Hoeveel nieuwe klanten / omzet per bestaande klant per maand of per jaar
- Aantal dagen/weken dat opdrachtgevers betalen
- Hoeveel conversies op de website leiden tot omzet
- Etc.
Conclusie, een strategie op papier krijgen vergt aandacht. Maar wanneer je er voldoende tijd voor reserveert én je een haalbare strategie opschrijft dan geeft dit je veel richting voor de komende 3-5 jaar. Wil je hulp met het bedenken, uitwerken, toetsen van je strategie? Neem gerust contact met me op via 06-2982 5181 of annemiek@talks-business.nl.