fbpx
+31 6 2982 5181
info@talks-business.nl

‘Spiegeltje, Spiegeltje aan de wand’

‘Spiegeltje, Spiegeltje aan de wand’

Nog te vaak kom ik bedrijven tegen die van zichzelf vinden dat ze goed opvallen in het marktsegment waarin ze actief zijn en met hun boodschap iets heel unieks uitdragen. Slogans als ‘wij garanderen transparantie’ en ‘wij ontzorgen onze klanten’ zijn al lang achterhaald, maar deze varianten zien we in de praktijk helaas nog maar al te vaak. 

Als je met je merkidentiteit aan de slag wil, waar begin je als drukbezette ondernemer dan? Vraag je je medewerkers voor een brainstorm op kantoor of laat je je klanten in een focusgroep reageren op stellingen? Of is het veiliger om zelf met een leeg vel papier te starten? De waarheid ligt in het midden. Als eindbaas weet je waarschijnlijk zelf het best uit te leggen waarin het bedrijf uitblinkt of welk imago je nastreeft. Maar de mening van anderen is oh zo waardevol. En ja, de waarheid kan soms pijnlijk zijn als blijkt dat customer intimicy door de klant totaal niet wordt ervaren, maar het is tegelijkertijd ook bijzonder leerzaam. Alleen door zo nu en dan eens in de spiegel te kijken, wordt duidelijk waar verbeteringen liggen EN wat al heel erg goed gaat.  

Er zijn er geen twee van jou 

Veel ondernemers ervaren het als lastig om goed uit te dragen waar hun bedrijf voor staat. Laat staan dat ze de juiste tone-of-voice en visuele identiteit kiezen. Ondernemingen die aan de vooravond staan van de next step doen er dan ook slim aan om pas op de plaats te maken en te bedenken wat nu eigenlijk de identiteit van de onderneming is. Welke normen en waarden worden nagestreefd, wat maakt de onderneming nu echt zo uniek? Er zijn veel managementboeken die hierover gaan, maar daadwerkelijk de vertaling maken naar jouw situatie blijft moeilijk. Mijn tip? Laat een ander meekijken en het liefst iemand die jouw bedrijf nog niet te goed kent. Vreemde ogen dwingen om het verhaal goed te vertellen en dat is een fijne manier om concreet te worden. 

Meer informatie

Wil je aan de slag met identiteit, merkbeleving ofwel de branding van je bedrijf? Neem gerust contact met me op om de mogelijkheden te bespreken via annemiek@talks-business.nl of telefoon 06-2982 5181.  

Volg talksBusiness nu ook op LinkedIn

Tags: