fbpx
+31 6 2982 5181
info@talks-business.nl

Waarom thought leadership voor bedrijven werkt

Waarom thought leadership voor bedrijven werkt

thought leadership

Onderscheidend zijn is best moeilijk en kan soms voelen alsof je op zoek bent naar een spelt in een hooiberg. Een manier om hiermee aan de slag te gaan is door eens goed te kijken of thought leadership onderdeel is van je contentmarketing strategie. Heb je naast de meer casual berichten ook rubrieken die bijvoorbeeld meer over de inhoud gaan? Met ander woorden, publiceer je ook inhoudelijke whitepapers of alleen maar nieuws- en ‘fun’-berichten?

Thought leadership bekent feitelijk dat de onderwerpen waarover jij praat, schrijft, vlogt, etc. een vooruitstrevende, inspirerende of vernieuwende blik geven. Dat kan een persoonlijke mening zijn, maar ook hele specialistische kennis binnen de branche of vakgebied.  Ondernemingen die zich op kennis onderscheiden, maken zichzelf naast uniek ook tegelijk geliefd. Iedereen wil tenslotte zaken doen met een professional en kennis delen over een specifiek onderwerp helpt je met het uitdragen van de status van een professional.

Thought leader worden: onderwerpen bepalen

Wanneer je kiest om thought leadership in je contentmarketing strategie op te nemen, dan stap je als het ware af van ‘kennis is macht’. Want juist hierbij draait het om het delen van kennis met iedereen die interesse heeft in het onderwerp. Je helpt mensen als het ware op weg en dat wordt gewaardeerd.

Een mooi voordeel is dat het je onderscheidende karakter ten goede komt, want je wordt op deze manier vanzelf relevanter voor je klanten en prospects.

Het gaat er bij thought leadership overigens niet om dat je je geheime ‘recepten’ prijs geeft, maar dat je mensen aan het denken zet. Op een inspirerende manier kan dat voor veel extra exposure zorgen.

Voor iedereen, door iedereen

De inzet ervan is teamsport: iedereen binnen de organisatie kan bijdragen aan thought leadership en het vergroten van de status als autoriteit op een bepaald gebied. Want gedurende de contactmomenten met klanten en prospects is het mogelijk bepaalde onderwerpen onder de aandacht te brengen. Eigenlijk komt dit dan weer neer op cross- en deep selling, maar dat is voor een volgende keer.. Dus hoe pak je het creëren van thought leadership content aan? Dit zijn stappen die je kan zetten:

  1. Bepaal eerst waarin je organisatie écht goed is
    • Wat is je core business nu en blijft dat de komende 5 jaar zo?
    • Waar zou je idealiter bekend om willen staan? Is dat nu al zo of moet dat nog komen?
  2. Wie zijn de kennisdragers binnen het bedrijf
    • Sluiten de onderwerpen aan bij de langere termijn strategie/ doelstellingen
    • Staan de kennisdragers open voor het geven van lezingen, webinars en/of het schrijven van artikelen? Eventueel met ghostwriter..
  3. Een goede timing is onderdeel van een contentmarketing strategie (zie ook deze blog). Speel daarom in op de actualiteit om je thought leadership artikel nog meer kracht bij te zetten.
  4. Inspelen op de belevingswereld van klanten en doelgroepen helpt je om relevant te zijn en aansluiting te vinden. Door dit goed te doen, bouw je aan je reputatie en aan een grotere naamsbekendheid.
  5. Via welke kanalen wil je je verhaal wegzetten? Dat kan via social media (bijv. LinkedIn), maar ook door sprekers te leveren voor bepaalde events of in eigen beheer webinars (bijv. via GoToWebinar) te organiseren. Maar het kan ook kleiner: verstuurt jouw bedrijf nieuwsbrieven dan kan je het een terugkerende rubriek laten zijn.

Samenvatting

Door in je contentmarketing strategie stil te staan bij thought leadership, kan je jezelf op basis van kennisdeling goed onderscheiden. Het helpt bedrijven om een goede reputatie op te bouwen en naamsbekendheid te vergroten onder prospects en relevante doelgroepen. Wil je ermee aan de slag, zorg dan dat je je huiswerk doet.. Weet wat je (strategische) boodschap is, zorg dat je de juiste kanalen inzet en dat je qua timing gebruikmaakt van de actualiteit.

Wil je meer weten over de inzet van thought leadership of zoek je iemand die achter de schermen meewerkt aan inhoudelijke content? Neem gerust contact op om de mogelijkheden te bespreken via annemiek@talks-business.nl of T 06-2982 5181.  

Volg talksBusiness nu ook op LinkedIn

Andere artikelen: