fbpx
+31 6 2982 5181
annemiek@talks-business.nl

Je bedrijf futureproof maken

Je bedrijf futureproof maken

Het futureproof maken van je onderneming of strategie an sich zijn voor veel ondernemers abstracte begrippen. Het woord ‘strategie’ komt oorspronkelijk van het oud-Grieks woord strategos en stond voor ‘generaal’ of ‘militair leider’. Het had toen dus vooral met oorlogsvoering te maken en dat is ook eigenlijk best interessant om te weten. Maar waar bloederige veldslagen gelukkig hebben plaatsgemaakt voor een meer harmonieuze ondernemers­variant, lijkt goed leiderschap hier de gemeenschappelijke deler. En een goede leider kijkt – zeker bij het toekomstbestendig maken van zijn onderneming – vooruit!

Maar wat nu als de ‘leider’ ook even niet meer weet welke richting hij of zij op moet? Dan kan het gebeuren dat een organisatie gaat zwalken. Met als gevolg dat interne processen niet lekker lopen, dat klanten niet goed weten of ze bij het juiste adres zijn of dat in de externe communicatie teveel boodschappen worden gegeven. Een duidelijke stip op de horizon is dus niet alleen voor de directie handig, uiteindelijk heeft het hele bedrijf behoefte aan duidelijkheid.

Futureproof maken was nog nooit zo belangrijk (en complex)

Natuurlijk is het helemaal niet gek om op basis van een ‘onderbuikgevoel’ een bepaalde richting op te gaan. Maar in een veranderende wereld waar alle ontwikkelingen en trends elkaar zo snel opvolgen, is het goed om de processen zo in te richten dat je als het ware ‘de voelsprieten’ altijd aan hebt staan. Waar eerder planningstermijnen van 5-10 jaar voor strategie werden aangehouden, is dat een luxe die vandaag de dag niet meer bestaat. Van ondernemingen wordt gevraagd dat ze flexibel en adaptief zijn omdat er anders worden ingehaald door spelers die wel in staat zijn snel te schakelen. Met technologieën als virtual reality, artificial intelligence, voice, blockchain, etc. wordt de klant ook steeds kritischer naar welke merken aansluiten bij de eigen belevingswereld en kiezen ze net zo makkelijk voor een concurrent. In dat opzicht is de adaptatie van nieuwe technologieën dus gewoonweg nodig om relevant te blijven voor je doelgroepen.

Wendbare, flexibele organisaties  

Natuurlijk gooi je niet van de ene op de andere dag je business model 180 graden om. Medewerkers, maar ook je klanten en stakeholders zouden het je niet in dank afnemen als dat zo abrupt gaat. Een handigere manier is om te bepalen wat de stip op de horizon is en dat je vervolgens gaat invullen welk gat er ontstaat tussen nu en ‘de stip’. Als je dit voor je eigen onderneming wil onderzoeken, dan zijn daar verschillende modellen voor. Denk bijvoorbeeld eens aan het Business Model Canvas van Alexander Osterwalder of de SWOT-analyse van Albert Humphrey. Maar ook zal je naar binnen willen kijken en dan kan je onder andere het 7S-model van Tom Peters en George Waterman gebruiken. Dat laatste model helpt je om de interne bedrijfssituatie in kaart te brengen en fouten in het DNA als het ware op te sporen.

Met deze stappen ben je al heel behoorlijk op weg om de strategie van je onderneming vorm te geven dan wel te herijken. Het hebben van een strategie is eigenlijk net zoveel als het hebben van een kompas en geeft richting. Door onderwerpen goed inzichtelijk te maken helpt het je begrijpen wat de consequenties zijn van bepaalde scenario’s, waardoor bedrijven uiteindelijk in staat zijn de interne organisatie zo in te richten dat zij wendbaar en flexibel blijven.

Maak het behapbaar

Als je het opbreekt in kleinere stappen dan wordt voor velen het maken van strategie en het futureproof maken van je bedrijf al veel concreter. Daarom is het belangrijk om na te blijven denken over hoe je strategie doorlopend kan blijven toetsen en updaten. Want jezelf kunnen aanpassen aan de veranderende markt, dat zorgt voor bestaansrecht en bedrijfscontinuïteit. Zoals Henry Mintzberg (organisatiedeskundige) zegt: “When the world is predictable you need smart people. When the world is unpredictable you need adaptable people.”

Meer informatie

Hopelijk helpt het lezen van dit artikel je op weg naar een meer futureproof bedrijf en ben je hierna beter in staat om doorlopend waakzaam te zijn voor trends en ontwikkelingen waar je mogelijk iets mee moet. Laat me gerust weten als dat niet zo is of als je hulp nodig hebt. Je kan me altijd bereiken via annemiek@talks-business.nl of 06-2982 5181. Laatste tip: maak écht tijd voor je strategieplan, want anders wint de waan van de dag het altijd!

Volg talksBusiness nu ook op LinkedIn