7 tips voor pitchen met de puntje op de i
Daar sta je dan: je mag een pitch geven voor een potentiele nieuwe opdrachtgever. Er zijn bedrijven die in de luxe positie verkeren dat ze niet meer hoeven te pitchen, maar daar hoor jij zeker nog niet bij. Dus vol goede moed begin je aan je verhaal.
Rewind
Ho! Even terug naar het begin. Want als je een pitch gaat voorbereiden dan zijn er een aantal punten waar je extra aandacht aan kan besteden. Je wil zeker zijn dat wat je te vertellen hebt ook aansluit bij de verwachting van de ander en je wil ook beslagen ten ijs komen. Welke aandachtsgebieden zijn belangrijk om op te letten? Hieronder volgen ze:
1. Ken je ‘tafelgenoten’
In de voorbereiding doe je er slim aan om degenen die je gaat ontmoeten even op te zoeken op de website en social media. Je maakt maar een keer een eerste indruk en hoe fijn is het dat je bij kennismaken kan laten blijken dat je interesse hebt getoond in iemand zijn achtergrond (welke hobby’s, vrijwilligerswerk, gezinssamenstelling etc. heeft iemand. En komen jullie iets overeen toevallig?).
2. Weet waar het bedrijf waar je op bezoek komt voor staat
Lees op de website de visie en missie of bekijk de LinkedIn-bedrijfspagina. Hier staan handige ‘clues’ in die je in je eigen pitch kan verwerken. Want ondanks dat je pitch een uiting is van jouw onderneming, enige herkenbaarheid voor de ontvanger is wel zo prettig. In die zin is het dus altijd maatwerk.
3. Weet alles van je doelgroepen
Zorg dat je altijd goed voor ogen houdt tot wie je je richt met je onderneming. Weet wat de ‘pains’ & ‘gains’ zijn en hoe je de customer journey in kan richten om leads te krijgen. De ontvanger van je pitch zal zeker ook geïnteresseerd zijn in de kosten/baten van jouw product of dienst.
4. Weet nog meer van je product/dienst en ook in welke markt je het gaat afzetten (maak keuzes)
Als je de kans krijgt om te pitchen, zorg dan dat je alles maar dan ook alles weet van je product of dienst. Degene aan de overkant van de tafel zal wellicht moeilijke vragen stellen en jouw kennis toetsen. Wees daarop voorbereid. Ook wanneer de vraag komt ‘wat het kost’. Je hoeft niet een prijs af te geven, maar zorg dat je antwoord zo is geformuleerd dat je bij het opstellen van een offerte al rekening houdt met zaken die voor de potentiële klant belangrijk zijn. Ook is het goed om de verschillende afzetmarkten voor jezelf helder te hebben. Weet waar je kracht ligt en welke groeimarkten er zijn. Op die manier kan je in gesprekken best uitweiden over een andere markt, maar kan je ook duidelijk aangeven waar je expertise ligt.
5. Ken je concurrenten
Zeker bij een pitch zullen er meerdere concurrenten zijn uitgenodigd die met elkaar worden vergeleken. Dat maakt het extra interessant en bij het maken van de afspraak is het slim hiernaar te vragen. Niet altijd worden de namen van anderen met je gedeeld, maar indien dat wel zo is dan kan je je ook in hun propositie en merk verdiepen. Met die extra informatie zorg je dat jouw verhaal niet onder doet ten opzichte van anderen.
6. Breng de toegevoegde waarde van jouw onderneming onder de aandacht
Ook hier geldt dat je ‘maar een keer de kans krijgt om een eerste indruk achter te laten’. Probeer daarom zo concreet mogelijk te laten blijken waarom een potentiële klant bij jou het best uit is. Dat kan zijn omdat je antwoord geeft op een hele specifieke vraag, maar ook omdat je een heel uitgebreid MVO-beleid hebt en daarmee binnen jouw branche uniek bent.
7. Weet welke gemeenschappelijke doelen jullie nastreven
Tenslotte, weet – en breng deze ook onder woorden – welke doelen er belangrijk zijn. Maak dit jullie gemeenschappelijke doelen. Als de opdrachtgever bijvoorbeeld een bepaald product bij je afneemt, zorg dan dat jij de sales documentatie en evt. social media content levert. Het is in jullie beider belang dat er verkocht wordt, toch!
Meer informatie
Met deze tips kun je je goed voorbereiden op het geven van een pitch. Wil je je verhaal oefenen of heb je toch nog vragen? Neem dan contact met me op via annemiek@talks-business.nl of 06-2982 5181.