Basisstappen contentmarketing strategie
Een tijdje geleden was ik bij een bijeenkomst over social media en de zakelijke kansen voor ondernemingen. Omdat de inzet van social media en gerichte contentmarketing geen vreemde onderwerpen voor me zijn, vond ik zelf jammer dat we niet echt de diepte ingingen. Maar van de 200 deelnemers die op de bijeenkomst waren afgekomen, bleek dat veel ondernemers geen idee hebben hoe je een goede contentmarketing strategie opstelt of hoe je social media kan inzetten voor je onderneming..
Wie wil groeien, leert iedere dag
Voor die ondernemers heb ik daarom deze stappen in beeld gebracht. Zodat je in ieder geval kan starten met het opstellen van een goede contentmarketing strategie :). Want uiteindelijk willen we toch allemaal groeien met ons bedrijf!
Stap 1 Je social media bewust kiezen
Voordat je Facebook, Instagram, Youtube, LinkedIn, Twitter etc. allemaal tegelijk gaat optuigen is het slim om na te denken welke kanalen het beste bij jouw onderneming passen. Met andere woorden: waar bevindt zich jouw doelgroep en nog belangrijker, wàt verwacht de doelgroep van jou op dat specifieke kanaal. Voorbeeld: Albert Heijn gebruikt een heleboel kanalen, maar maakt alle uitingen geschikt voor dat specifieke kanaal. Zo zijn fun-filmpjes en inspiratie over wat je op tafel kan zetten (merkbeleving) op Instagram te vinden, is Facebook meer informatief en heeft een maatschappelijk tintje en is Youtube de verzamelbak van alle commercials. Bedenk dus vooraf wat je precies wil bereiken met je kanalen.
Stap 2 Bepaal je boodschap en stem af op de doelgroep
Wat wil je overbrengen? Dat is een hele cruciale vraag. Het is erg belangrijk dat je consistent blijft in het overbrengen van je (hoofd)boodschap. Zeker in het begin, is het goed om niet teveel te willen communiceren want dan raken je volgers verward. Maar snap ook dat berichten verschillende niveaus kunnen hebben. Denk bij het opstellen van content bijvoorbeeld aan een combinatie van:
- Inspelen op de actualiteit door ‘grappige’ content (voor als je je merk wilt ‘laden’/ branding)
- Bepaalde ‘hot topics’ in jouw branche uit te diepen in een inhoudelijk artikel (thought leadership, expert status)
- Verkoop van producten of diensten aan de hand van het delen van kennis (social selling)
Een heel onderwerp op zichzelf, maar de moeite waard om hier te noemen: creëer je content altijd vanuit je merkwaarden en identiteit! Zo blijf je herkenbaar en weten mensen waarom ze bij jou ‘shoppen’.
Stap 3 Wees relevant voor je doelgroep
Er komen zo’n 3000 reclameboodschappen per dag op je af dus je begrijpt dat mensen automatisch filteren. Snap daarom wat je doelgroep bezighoudt en zorg dat je je content afstemt op de belevingswereld. Dus in het voorbeeld van Albert Heijn; niet weten wat je ’s avonds op tafel zet is voor veel mensen een ‘probleem’. Door op Instagram berichten te plaatsten over makkelijke en voedzame maaltijden, zullen een heleboel volgers op een idee worden gebracht. En eenmaal in de winkel nemen ze ongetwijfeld ook nog andere boodschappen mee. Twee vliegen in één klap.
Stap 4 Een goede timing vergroot het bereik
Oké, je hebt het bovenstaande begrepen en een toffe uiting gemaakt (kan een filmpje, infographic, (blog)artikel of quote zijn). Dan komt nu het moment dat je het wil gaan plaatsen. Ook daar heb je weer spelregels die van invloed zijn op het bereik van je content. Tuurlijk kan je het berichten publiceren op een moment dat het voor jou uitkomt, maar met een beetje huiswerk ontdek je tijdslots die voor jouw kanaal het beste werken. Bekijk hier wat voor 2019 werkt (op basis van big data analyse). Je hoeft je er natuurlijk niet aan te houden, maar het is wel handig om te weten..
Stap 5 Welke frequentie ga je hanteren
Naast een goede timing is het ook belangrijk een frequentie in je berichten aan te brengen. Eén keer in de maand iets posten heeft niet zo heel veel zin, maar 10 keer per dag is ook weer wat veel. In het begin is het een beetje oefenen met wat een goede frequentie voor jouw bedrijf is, maar daar kom je gaandeweg wel achter. Belangrijker is dat je bijvoorbeeld besluit om iedere dinsdag om 18.30 uur iets op Instagram te plaatsen. Op die manier weten je volgers dat er iets komt en gaan ze er ook naar uitkijken. Voor de betrokkenheid en het opbouwen van een actieve community heel goed.
Stap 6 Maak een contentplanning
Je doet jezelf een groot plezier door structuur aan te brengen en een goede contentplanning op te stellen. Hierin staan belangrijke mijlpalen zoals natuurlijk een beursdeelname of lancering van een product/dienst. Om meer momenten rondom het communiceren van je merk te creëren, kan je ook kijken welke actualiteiten er zijn. Een goede tip is om de issuekalender van de Issuemakers op te vragen (of te downloaden). Hierin vind je alle nationale en internationale themadagen, -weken etc. die jij kan gebruiken om content te maken. Zo kan je je bereik vergroten door hashtags (#) te gebruiken die voor die gelegenheid gelden. Leuk hieraan is, is dat je actueel bent op een moment dat je volgers niet direct aan jouw bedrijf zouden denken. Dus denk er nu alvast over na, want op 27 april is het Koningsdag, 29 april Wereld Wensdag, 5 mei naast Bevrijdingsdag ook internationale Dag van de Lach en dan later in het jaar nog burendag, dierendag, Black Friday, Cyber Monday.. etc. Je snapt het punt? 😉
Stap 7 Learning on the job
Met de informatie die je uit dit artikel haalt en wat je vindt op internet, kan je goed starten. Wanneer je ermee aan de slag gaat, wees dan niet bang om fouten te maken en daarvan te leren. Niemand is zomaar expert in iets en de meest succesvolle mensen hebben jaren geïnvesteerd in expert worden. Ga daarom gewoon aan de slag en maak je een keer een foutje.. No problem, heb je weer iets geleerd!
Nog zoveel meer!
Er zijn 101 tips van toepassing op een goede contentmarketing strategie, maar met deze 7 basisstappen hoop ik je op weg te helpen. Uiteraard is er op internet nog veel meer te lezen en te leren en zo kan je bijvoorbeeld in het kenniscentrum van Coosto inhoudelijk goede whitepapers downloaden, maar ook Frankwatching is een bron van inspiratie. Mocht een meer wetenschappelijke onderbouwing je aanstaan dan is tenslotte SWOCC (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie) een fijne website.
Wil je aan de slag met een contentmarketing strategie of een goede contentmarketing planning en kom je er niet goed uit? Neem dan contact met me op via annemiek@talks-business.nl of 06-2982 5181. Voor nu alvast: succes!